Нормативна база щодо викладання математики у 2018-2019 навчальному році


Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2018-2019 навчальному році



Математика
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011   № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та Типових навчальних планів для ІІІ ступеня закладів загальної середньої освіти у 2018/2019 навчальному році 10 класи закладів загальної середньої освіти будуть вивчати математику на рівні стандарту (3 години на тиждень) або на профільному рівні (9 годин на тиждень).
Нові навчальні програми було укладено на компетентнісній основі. Розставлені наголоси на формування практичних навичок для подальшого їх застосування у реальному житті замість опрацювання великого об’єму теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці.
Як і у середній школі курс математики покликаний не лише для розвитку математичної компетентності, а й інших 9 ключових компетентностей. У програмах наведено таблицю з переліком ключових компетентностей, та завданнями покладеними на математику для їх розвитку.
Також значна увага приділяється вивченню наскрізних ліній, а саме: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати як при формуванні шкільного середовища так і при виборі варіативного складника освітньої програми закладу загальної середньої освіти.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Безперечно основним засобом імплементації наскрізних ліній у математику є вибір задач. Також це можливо за рахунок виконання навчальних проектів, під час виконання яких учні повинні працювати групами, розділяти ролі, вчитись взаємодіяти в колективі, шукати та аналізувати інформацію, презентувати власні наробки на загал.
Рівень стандарту
Нова навчальна програма з математики (Алгебра та початки аналізу та геометрія) для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas /2018-2019/matematika.-riven-standartu.docx) розрахована на 3 години на тиждень. Вивчаються 2 окремих предмета: «Алгебра і початки аналізу» та «Геометрія». У І семестрі 10 класу виділяється 2 години на геометрію та 1 година на алгебру і початки аналізу, у ІІ семестрі навпаки – 1 година на геометрію та 2 години на алгебру і початки аналізу. Разом на вивчення алгебри і початків аналізу відводиться 54 години протягом року, а на геометрію 51 година.
У кінці кожної теми з алгебри і початків аналізу та з геометрії вчитель проводить тематичне оцінювання. При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми крім оцінок за ведення зошита.
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичного окремо з алгебри і початків аналізу і окремо з геометрії. Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню передбачене оцінювання учнів 10-11-х класів з математики. Семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) та здійснюється округлення до цілого числа. (Наприклад, учень/учениця має семестрові оцінки 8 з алгебри і початків аналізу і 9 з геометрії. Тоді середнє значення становитиме (8+9):2=8,5≈9. Отже, семестрова оцінка з математики – 9). Семестрова оцінка з математики виставляється без дати до класного журналу на сторінку з алгебри і початків аналізу в стовпчик з надписом «І семестр. Математика», «ІІ семестр. Математика» та на сторінку зведеного обліку. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню відповідно до «Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03 червня 2008 року № 496. Коригована семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне скоригованих семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) та здійснюється округлення до цілого числа за наведеним прикладом. Виставляється коригована семестрова оцінка з математики на сторінку з алгебри і початків аналізу.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок з математики. Річна оцінка з математики виставляється на сторінку з алгебри і початків аналізу в стовпчик з надписом «Річна. Математика». На сторінку зведеного обліку навчальних досягнень учнів річна оцінка з математики виставляється у стовпчик «Математика».
Можливе виділення додаткових годин із варіативного складника навчального плану. Розподіл додаткових годин між алгеброю та початками аналізу і геометрією залишається на розсуд вчителя. Додаткові години поповнюють години резерву. В свою чергу години резерву вчитель, на власний розсуд може витрачати на систематизацію та повторення матеріалу на початку та в кінці року, збільшення кількості годин на кожну із вказаних тем, зокрема для внесення змін до орієнтовного календарно-тематичного плану.
Профільний рівень
Для учнів, які вивчатимуть математику на профільному рівні, укладено 2 нові навчальні програми. Одна призначена для учнів, які до 10 класу навчались в загальноосвітніх класах і вирішили обрати математичний профіль лише в 10 класі (https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/matematika-profilnij-rivenfinal.docx ). Друга програма розрахована на учнів, які вивчали математику поглиблено з 8 класу і на момент вступу до 10 вже мають суттєво більший об’єм знань (https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/matematika-poglibl-rivenfinal.docx). Ці навчальні програми розраховані на 9 годин на тиждень (6 годин алгебри та початків аналізу і 3 години геометрії).
Зміни у підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти спонукають переглянути вимоги до виконання письмових робіт та перевірки зошитів. 
1. Види письмових робіт. 
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з природничо-математичних дисциплін є: 
-         розв'язування задач і вправ; 
-         складання таблиць, схем, тощо; 
-         виконання проектів;
-         самостійні та контрольні роботи. 
2. Кількість і призначення учнівських зошитів 
В залежності від видів письмових робіт виділяються зошити які зберігаються в класі та зошити, що зберігаються в учнів. Кількість і призначення учнівських зошитів визначається вчителем. Для контрольного тематичного оцінювання передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти.
3. Тематичне оцінювання
Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора навчального закладу за погодженням із вчителями. 
Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом тижня — не більше ніж з трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру, навчального року. 
4. Порядок перевірки письмових робіт з математики.
4.1 При перевірці зошитів оцінюється лише правильність записів. Почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання.
4.2. Зошити з математики, в яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються: 
у 5—6-х класах— не рідше ніж один раз на два тижні; 
у 7—11-х класах— не рідше один раз на місяць. 
4.3. Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал, але на враховується при виведенні тематичної. 
Нагадуємо, що у навчально-виховному процесі можна використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України і зазначена у Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Не слід забувати, що 11 класи закладів загальної середньої освіти продовжують навчатись за навчальними програмами укладеними відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень, рівень поглибленого вивчення). Для цих класів залишаються чинними методичні рекомендації попередніх років.
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України»


Рекомендації КОІППО Науково-методичний супровід функціонування інформаційно-освітнього простору регіону ( математика. Ткаченко Л.А.)

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ МАТЕМАТИКИ У 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Ткаченко Л.А.,
методист науково-методичної лабораторії природничо-математичних дисциплін комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
Школа мусить бути місцем, куди не мають приходити лише за знаннями, там мають навчити, як ними користуватися, як їх шукати, як критично переосмислювати, як відрізнити добро від зла, як перевірити, чи правдива ця інформація, яку ти отримуєш.
Лілія Гриневич, Міністр освіти і науки України
Сьогодні в Україні тривають інтеграційні процеси, здійснюються освітні реформи, відбувається модернізація освітньої галузі, обговорюються нові освітні стандарти. Головне завдання сучасної школи – підготовка учня до самостійного життя. Випускнику школи необхідно вирішувати реальні
321
завдання в суперечливих умовах сучасного буття. Отже, головною метою вчителя є формування ключових компетенцій учнів за допомогою рефлексій їхніх дій, оскільки саме набуття життєво важливих компетентностей може допомогти людині орієнтуватися в сучасному суспільстві, сприяє формуванню в неї здатності швидко реагувати на запити часу.
В умовах реформування та модернізації математичної освіти в Україні стали говорити про парадокс: програми з математики стають більш об‟ємними, але це не призводить до покращення якості знань. З кожним роком навчання учні отримують величезний обсяг інформації, який потрібно переробити, усвідомити, навчитись застосовувати на практиці, і до того ж за менший, ніж раніше, час. Перевантаження матеріалу великою кількістю правил, формул, теорем і означень не допомагає учням їх засвоїти і призводить до механічного запам‟ятовування без достатніх логічних зав‟язків. Тому навчальні програми з математики було модернізовано на компетентнісній основі. Розставлено наголоси на формуванні практичних навичок для подальшого їх застосування у реальному житті замість опрацювання великого обсягу теоретичного матеріалу без можливостей його застосування на практиці.
Міністерством освіти і науки України розроблено Типові навчальні плани, які затверджені наказами:
- Наказ МОН України від 20.04.2018 року № 405 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступенів», вводить в дію дані Типові освітні програми з 2018-2019 навчального року та визнає таким, що втратив чинність наказ МОН від 03.04.12р. №409 «Про затвердження типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступенів» (зі змінами).
- Наказ МОН України від 20.04.2018 року № 406 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступенів» вводить в дію Типову освітню програму для 11-х класів закладів загальної середньої освіти у 2018-2019 н.р. та визнає таким, що втрачає чинність наказ МОН від 27.07.10р. № 834 «Про затвердження типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступенів» (зі змінами).
У 2018-2019 навчальному році в 10 клас прийдуть особливі учні, які розпочинали навчання у 5-х класах за новими Державними стандартами, навчальними планами, програмами та підручниками. Враховуючи це, наказ МОН України від 20.04.2018 року № 408 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступенів» вводиться в дію поетапно:
- у 10-х класах закладів загальної середньої освіти -2018/2019 навчальному році;
- у 11-х класах закладів загальної середньої освіти -2019/2020 навчальному році.
Та визнає таким, що втрачає чинність наказ МОН від 11.06.17р. №995 «Про затвердження типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступенів» (зі змінами).
322
Закладам загальної середньої освіти для 10-11 класів пропонуються навчальні плани, що є основою, яка допомагає школам організувати навчання.
Навчальні плани складаються з:
- обов‟язкових предметів;
- профільних предметів і спецкурсів;
- вибірково-обов‟язкових предметів;
- факультативних та індивідуальних занять.
Вивчення математики у старших класах закладів загальної середньої освіти України диференціюється за трьома рівнями - рівень стандарту, профільний рівень та рівень поглибленого вивчення математики.
Для кожного із зазначених рівнів зміст навчання у 2018-2019 н.р. визначається затвердженими МОН України відповідними навчальними програмами, які розроблені на основі Державного стандарту базової і повної середньої освіти з урахуванням особливостей відповідних рівнів та профілів:
- Навчальна програма з математики (алгебра і початки аналізу та геометрія) для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. (Алгебра-54 год., геометрія -51 год.);
- Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень. (Алгебра - по 210 год., 6 годин на тиждень; геометрія – по 105 год., 3 години на тиждень);
- Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів( початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу) загальноосвітніх навчальних закладів. Поглиблений рівень. (Алгебра - по 210 год., 6 годин на тиждень; геометрія – по 105 год., 3 години на тиждень).
Пропоновані програми представлено у вигляді таблиць, що містить дві частини:
- Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності (вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів, що орієнтують на результати навчання, які є об‟єктом контролю та оцінювання);
- Зміст навчального матеріалу (вказано навчальний матеріал, який підлягає вивченню).
До програм додаються таблиці з переліком ключових компетентностей та завданнями, покладеними на математику для їх розвитку. Соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формувати в учнів уявлення про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати знання, набуті під час вивчення математики, у різних життєвих ситуаціях є наскрізні лінії. У навчальних програмах шкільної математики виокремлено чотири наскрізні лінії ключових компетентностей:
- екологічна безпека та сталий розвиток;
- громадянська відповідальність;
- здоров‟я і безпека;
- підприємливість та фінансова грамотність.
323
Дані наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів, їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища життєдіяльності.
Розподіл змісту і навчального часу є орієнтовним. На основі орієнтовних тематичних планів вчитель розробляє календарно-тематичний план, користуючись правом коригувати послідовність вивчення тем та можливістю розподіляти години на вивчення матеріалу залежно від прийнятої методичної концепції та конкретних навчальних ситуацій. При цьому необхідно планувати проведення уроків узагальнення знань, умінь, навичок (перед написанням контрольної роботи) та корекції знань, умінь, навичок (після контрольної роботи). У календарно-тематичному плануванні значні за обсягом теми доцільно поділити на підтеми (10–15 годин), які містять логічно завершений навчальний матеріал при цьому звернути увагу на необхідність проведення різних видів самостійних робіт, включати завдання практичного характеру. Передбачений резервний час вчитель може використати на свій розсуд: для повторення матеріалу за попередній клас, як додаткові години для вивчення окремих тем, для проведення інтегрованих уроків тощо.
Кінцевим результатом навчання математики мають стати сформовані предметні компетентності учнів, зокрема вміння: наводити приклади; пояснювати зміст понять; формулювати означення, властивості математичних об‟єктів; записувати та пояснювати вираз (формулу тощо); застосовувати; розв‟язувати; класифікувати; характеризувати; знаходити на малюнках та зображувати; вимірювати та обчислювати; обгрунтовувати тощо. Сутнісний опис цих компетентностей подано в програмі.
Під час підготовки до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України».
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством освіти і науки України до використання в навчальних закладах, зазначено у переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua).
Мета навчання математики у старшій школі полягає у забезпеченні свідомого і міцного оволодіння системою математичних знань, навичок і умінь, які потрібні в повсякденному житті й майбутній трудовій діяльності, достатні для вивчення інших шкільних дисциплін та продовження навчання у вищих закладах освіти за спеціальностями, що вимагають математичних знань.
Для реалізації шкільних програм з математики Колегія МОН України затвердила перелік підручників для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів, що видаватимуться за кошти державного бюджету у 2018 році. Електронні версії макетів підручників розміщались на державному ресурсі - Репозитарії навчальних матеріалів, і вчителі через особисті кабінети голосували за них. Репозитарій навчальних матеріалів розроблено та пілотовано в державній установі - Інституті модернізації змісту освіти. Таким чином визначені ті підручники, які мають найбільшу довіру освітян, а саме:
324
1. Бурда М. І. Геометрія. Профільний рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / М. І. Бурда, Н. А. Тарасенкова, О. М. Коломієць, І. В. Лов‟янова, З.О.Сердюк. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 224 с.
2. Бурда М. І..Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія) : підруч. для 10 класу закладів загальної середньої освіти / М. І. Бурда, Т. В. Колесник, Ю. І.Мальований, Н. А. Тарасенкова. – К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – 272 с.
3. Афанасьєва О.М. Математика : підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти : рівень стандарту. / О.М. Афанасьєва, Я.С. Бродський, О.Л. Павлов, А.К. Сліпенко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 574 с.
4. Тадеєв В.О..Геометрія: підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти : поглиблений рівень. /В.О. Тадеєв. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 448 с..
5. Тадеєв В.О..Геометрія: підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти : профільний рівень. /В.О. Тадеєв. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 336 с..
6. Афанасьєва О.М. Геометрія : підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти : профільний рівень. / О.М. Афанасьєва, Я.С. Бродський, О.Л. Павлов, А.К. Сліпенко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 464 с.
7. Біляніна О. Я. Алгебра і початки аналізу (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / О. Я. Біляніна, Г. І. Білянін, В. О. Швець. – К.: Грамота, 2018.
8. Нелін Є.П. Алгебра і початки аналізу (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу, профільний рівень); підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти / Є.П. Нелін. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
9. Нелін Є.П. Геометрія (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу, профільний рівень); підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти / Є.П. Нелін. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
10. Нелін Є.П.Геометрія (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. Освіти / [Є. П. Нелін]. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
11. Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владіміров В.М., Владімірова Н.Г. Геометрія: підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти: профільний рівень. – Киїі: Видавничий дім «Освіта», 2018.
12. Нелін Є.П. Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту); підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти / Є.П. Нелін. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
13. Геометрія (профільний рівень): підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти /А.П. Єршова, В.В. Голобородько, О.Ф. Крижановський, С.В. Єршов. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
14. Бевз Г.П., Бевз В.Г. Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту); підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. освіти. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2018.
15. Буковська О.І., Васильєва Д.В., Сільвестрова І.А., Фурман М.С. Алгебра (профільний рівень):підручник для 10 класу закладів загальної середньої
325
освіти / О.І. Буковська, Д.В. Васильєва, І.А. Сільвестрова, М.С. Фурман. – Київ: Педагогічна думка, 2018.
16. Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г. Алгебра і початки аналізу,профільний рівень: підручник для 10 кл. закладів загальн. серед. Освіти / Г.П. Бевз, В.Г. Бевз, Н.Г. Владімірова. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2018.
17. Істер О. С., Єргіна О. В. Геометрія (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу, профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / О. С.Істер, О. В. Єргіна.
18. Істер О. С., Єргіна О. В. Геометрія (профільний рівень),підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / О. С.Істер, О. В. Єргіна.
19. Істер О. С. Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту), підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / О.С. Істер.
20. МерзлякА. Г.Алгебра і початки аналізу : початок вивчення на поглибл. рівні, проф. рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2018. – 512 с.
21. Мерзляк А.Г. Геометрія : початок вивчення на поглибл. рівні, проф. рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2018. – 272 с.
22. Мерзляк А. Г.Геометрія : проф. рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х. : Гімназія, 2018. – 240 с.
23. Мерзляк А. Г.Математика : алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х. : Гімназія, 2018. – 256 с.
Для більш детальнішого ознайомлення із структурою та змістом, оформленням, принципами написання нових підручників для 10 класу вчителі, методисти методичних кабінетів (центрів) органів управління освітою районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, міських, селищних, сільських рад об‟єднаних територіальних громад, закладів освіти обласного підпорядкування, які відповідають за викладання математики в області, 27 лютого 2018 року на базі фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету зустрічалися з автором підручників з математики для закладів загальної середньої освіти Неліним Євгеном Петровичем, викладачем математики, кандидатом педагогічних наук, завідувачем кафедри тестових технологій і моніторингу якості освіти Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди, професором. Розкриваючи тему «Сучасний підручник математики: проблеми та реалії», Євген Петрович за допомогою презентації ознайомив зі змістом нових підручників з математики, представив демоверсії та міні-конспекти уроків до підручників, звернувши особливу увагу на формування ключових компетентностей на уроках
326
математики. У підручниках наведено посилання на інтернет-підтримку (онлайн-тестування, додаткові матеріали), що сприяє формуванню інформаційно-цифрової компетентності.
Електронні версії підручників, які друкуватимуться державним коштом, будуть розміщені у вільному доступі на сайті МОН України.
Головним нормативним документом, що визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи та гарантії держави у її досягненні є Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. У 2018/2019 навчальному році продовжуватиметься впровадження його нової редакції, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти». Оновлений навчальний зміст опановуватимуть учні 5-10 класів (десятикласники – вперше).
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів основної і старшої школи розроблені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та наказу МОНмолодьспорту від 13.04. 2011 року № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з математики, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30 серпня 2011 року № 996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану», які набувають чинності поетапно, зокрема у 10 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2018/19 навчального року. Обов‟язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з інваріантної та варіативної складових (курси за вибором, спеціальні курси) робочого навчального плану закладу. Не підлягають обов‟язковому оцінюванню навчальні досягнення учнів із факультативних, групових та індивідуальних занять, які фіксуються в окремому (спеціальному) журналі.
Оцінюванню якості математичної підготовки школярів підлягають:
- рівень оволодіння теоретичними знаннями;
- якість практичних умінь і навичок та вміння застосовувати вивчений матеріал під час розв‟язування задач і вправ.
Оцінювання засвоєння знань учнів з математики здійснюється у системі поточного, тематичного контролю знань (бали виставляються за вивчення окремих тем, розділів), семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації. Формами поточного оцінювання є індивідуальне та фронтальне опитування; тестова форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів; робота з графіками, схемами, діаграмами; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах; самоконтроль тощо. Поточне оцінювання учнів із математики проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основою для коригування роботи вчителя на уроці. Поточне оцінювання учнів учитель повинен здійснювати
327
обов‟язково з відповідними фіксованими записами в журналі. Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Під час вивчення кожної теми учитель підтримує зворотній зв‟язок з учнями через:поточне оцінювання, перевірку виконання домашніх завдань,ведення зошита, проведення 1-2 коротких самостійних робіт (10-15 хвилин), діагностичної самостійної роботи (25-45 хвилин), письмової контрольної роботи. Тематична оцінка виставляється за результатами опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення, з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних,контрольних) та навчальної активності школярів. У процесі вивчення значних за обсягом тем можливе проведення декількох проміжних тематичних оцінювань.
При оцінюванні виконання письмових робіт та перевірки зошитів з математики слід брати до уваги вимоги, які регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» (окрім кількості контрольних робіт). Вимоги щодо письмового оформлення робіт з математики не повинні зводитись до нав‟язування учням єдиної форми запису розв‟язування задач і вправ. Останні можуть мати скорочений вигляд, адже вміння стисло і чітко записувати розв‟язання задачі свідчить про достатній рівень розвитку логічного мислення. Відповідно до ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів з математики: початковий, середній, достатній та високий. Перед початком вивчення нової теми вчитель має ознайомити з тривалістю вивчення теми; кількістю і тематикою обов‟язкових контрольних робіт та терміном їх проведення; критеріями оцінювання. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з окремих тем розробляються вчителем на основі вищезгаданих наказів МОН України.
Вимоги щодо обсягу домашніх завдань регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 29 жовтня 2007 року № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».
Вимоги до ведення класного журналу регламентуються наказами Міністерства освіти і науки України від 03 червня 2008 року № 496 «Інструкція з ведення класного журналу учнів 5–11 (12) класів ЗНЗ», від 10 травня 2011 року № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов‟язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності».
Необхідною умовою підвищення якості освіти є застосування елементів мобільного навчання на уроках математики і помічником можуть виступити високотехнологічні пристрої, використання яких переросло у необхідність. Для реалізації елементів мобільного навчання на уроках математики можна використовувати такі педагогічні практики:
- «перевернуті» уроки;
- нестандартні уроки;
328
- організація проектної і дослідницької діяльності учнів;
- використання мобільного навчання на різних етапах уроку.
Звичайно, що мобільне навчання не замінить традиційне, але воно може бути використане як доповнення до навчального процесу.
Потужну державу і конкурентноспроможну економіку створює згуртована спільнота творчих особистостей, активних і підприємливих, відповідальних громадян.
Без міцного збереження набутих знань, без уміння відтворювати в необхідний момент раніше засвоєний матеріал, вивчення математики пов‟язане з великими труднощами і не дає належного ефекту. Навчання математики має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст повинен спрямовуватись на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості та чесності. Важливе місце у формуванні толерантного ставлення до товаришів, у формуванні позитивних рис характеру належить вчителю, адже, як зауважив відомий світовий діяч У.Черчіль, «шкільний вчитель має таку владу, про яку прем‟єр - міністри можуть лише мріяти». Ефективність навчання залежить від багатьох чинників, зокрема від майстерності вчителя, методів навчання, програм, підручників, навчального обладнання, використання інформаційно-комунікаційних технологій, тощо. Надзвичайно важливим є те, що вчитель знає і уміє робити при виконанні свого головного завдання на сучасному етапі - пробудження в учнів інтересу до навчання, вміння самостійно здобувати необхідні знання та творчо їх застосовувати. Тому професійний розвиток шкільних вчителів є центральною проблемою при спробі змінити або реформувати освітню систему.
Література та джерела
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь «Математика». Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392.
2. Навчальна програма з математики (алгебра і початки аналізу та геометрія) для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту.
3. Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень. Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів( початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу) загальноосвітніх навчальних закладів. Поглиблений рівень.
4. Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням математики (old. mon. gov. ua/images/education/average/ prog89/matem.рdf).
5. Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах. ( Наказ МОН України від 27.12.2000 р. № 1/9-529).
6. Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти. Наказ МОН України №1222 від 21.08. 2013 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Районний семінар-практикум учителів інформатики Інформатизація суспільства вимагає підвищення рівня інформаційної компетентності ...