Презентація "Розвиток математичної освіти в Межирічківській школі"
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИМОГ ДО ВЕДЕННЯ ТА ПЕРЕВІРКИ ЗОШИТІВ З МАТЕМАТИКИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Собакар О.О., старший викладач кафедри інформатики та інформаційних технологій в освіті
Україна, м. Запоріжжя, Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Полевіченко І.О., вчитель математики
Україна, м. Вільнянськ, Запорізька область, Вільнянська гімназія «Світоч»
Анотація. У статті представлено методичні рекомендації щодо вимог до ведення та перевірки зошитів з математики в загальноосвітніх навчальних закладах.
Ключові слова: математика, алгебра, геометрія, схеми, таблиці, задачі, самостійна, контрольна роботи, календарно-тематичне планування, вправи.
I.Загальні вимоги
1.1 Ведення зошитів з математики учнями навчальних закладів з 5-го по 11-й клас є обов’язковим.
1.2 У зошитах для робіт з математики виконуються класні, домашні, самостійні та інші види робіт, заплановані вчителем на уроці (при цьому назва роботи записується учнем : «Класна робота», «Домашня робота», «Самостійна робота», «Математичний диктант» тощо).
1.3 У зошитах для контрольних робіт виконуються контрольні та корекційні роботи .
II. Види письмових робіт учнів
2.1 Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів можуть бути :
- розв’язування вправ та задач з математики;
- складання аналітичних та узагальнюючих таблиць, схем, написання рефератів, тощо;
- самостійні та контрольні роботи;
- тестові роботи;
- математичні диктанти.
2.2Форми поточних та підсумкових письмових робіт:
- контрольні роботи з різнорівневими завданнями;
- контрольні роботи в тестовій формі;
- комбіновані контрольні роботи;
- самостійні роботи.
2.3 Поточні контрольні роботи мають на меті перевірку засвоєння вивченого програмового матеріалу. Зміст роботи визначається вчителем з урахуванням складності матеріалу, кількості годин на його вивчення, а також здібностей класу.
Для проведення поточних контрольних робіт учитель може використовувати цілий урок або його частину.
Підсумкові контрольні роботи проводяться після вивчення найбільш значущих тем у відповідності до календарно-тематичного планування вчителя та згідно з Програмою.
Підсумкові контрольні роботи проводяться в кінці семестру, року.
Кількість, характер самостійних робіт та час, відведений на їх проведення, визначається вчителем та не перевищує 10-20 хвилин на уроці.
2.4 Враховуючи можливості вчителя впродовж вивчення теми, виявляти рівень засвоєння програмового матеріалу засобами навчальних письмових робіт і усних відповідей учнів, доцільно проводити таку кількість з математики:
5 клас
Предмет
|
Кількість тематичних письмових (контрольних) робіт
|
Математика
|
13
|
6 клас
( 4 години на тиждень у І семестрі – 64 год.,
4 години на тиждень ІІ семестрі - 76 год, разом 140 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість тематичних оцінювань
|
1
|
Подільність чисел
|
10
|
1+вхідне
|
2
|
Звичайні дроби
|
30
|
3
|
3
|
Відношення і пропорції
|
24
|
2
|
4
|
Раціональні числа над ними
|
64
|
5
|
5
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
12
|
1
|
140
|
13
|
7 клас
Алгебра
(2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість тематичних оцінювань
|
1
|
Цілі вирази
|
43
|
5
|
2
|
Функції
|
9
|
1
|
3
|
Лінійні рівняння та їх системи
|
13
|
1
|
4
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
5
|
1
|
70
|
8
|
7 клас
Геометрія
( 2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість тематичних оцінювань
|
1
|
Елементарні геометричні фігури та їхні властивості
|
8
|
1
|
2
|
Взаємне розміщення прямих на площині
|
18
|
2
|
3
|
Трикутники. Ознаки рівності трикутників
|
25
|
2
|
4
|
Коло і круг.
|
13
|
1
|
5
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
6
|
1
|
70
|
7
|
8 клас
Алгебра
( 2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість контрольних робіт
|
1
|
Раціональні вирази
|
32
|
Діагностична+2
|
2
|
Квадратні корені. Дійсні числа
|
14
|
1
|
3
|
Квадратні рівняння
|
18
|
1
|
4
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
6
|
1
|
70
|
6
|
8 клас
Геометрія
(2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість контрольних робіт
|
1
|
Чотирикутники
|
24
|
Діагностична+2
|
2
|
Подібності трикутників
|
14
|
2
|
3
|
Многокутники
Площі многокутників
|
10
|
1
|
4
|
Розв’язування прямокутних трикутників
|
14
|
1
|
5
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
8
|
1
|
70
|
8
|
Журнал «Математика в школі» № 7-8 , 2008 р., с.5
9 клас
Алгебра
( 2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість контрольних робіт
|
1
|
Нерівності
|
16
|
Діагностична+2
|
2
|
Квадратична функція
|
22
|
2
|
3
|
Елементи прикладної математики
|
10
|
1
|
4
|
Числові послідовності
|
12
|
1
|
5
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
10
|
1
|
70
|
8
|
9 клас
Геометрія
(2 години на тиждень у І семестрі – 32 год.,
2 години на тиждень ІІ семестрі - 38 год, разом 70 год.)
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Кількість контрольних робіт
|
1
|
Розв’язування трикутників
|
16
|
Діагностична+2
|
2
|
Правильні многокутники
|
6
|
1
|
3
|
Декартові координати на площині
|
10
|
1
|
4
|
Геометричні перетворення
|
10
|
1
|
5
|
Вектори на площі
|
10
|
1
|
6
|
Початкові відомості зі стереометрії
|
8
|
1
|
7
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
|
10
|
1
|
70
|
9
|
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 19-20-21 , липень , 2008 р., с.26-27
10 клас (рівень стандарту)
У разі сумісного вивчення алгебри і початків аналізу та геометрії у 10 класі розподіл навчального часу на вивчення окремих тем та орієнтовна кількість контрольних робіт можуть бути такими :
Математика
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Вступ
|
2
|
Діагностична
|
2
|
Функції, їхні властивості і графіки
|
22
|
1
|
3
|
Паралельність прямих і площин у просторі
|
22
|
1
|
4
|
Тригонометричні функції
|
26
|
1
|
5
|
Перпендикулярність прямих і площин у просторі
|
22
|
1
|
6
|
Резерв часу на повторення
|
9
|
1
|
У разі роздільного вивчення алгебри і початків аналізу та геометрії у 10 класі доцільно розглядати теми у тому самому обсязі.
Орієнтовний тематичний план роздільного вивчення алгебри і початків аналізу і геометрії може бути таким:
Алгебра і початки аналізу
(54 год. І семестр – 16 год, 1 година на тиждень,
ІІ семестр – 38 год,2 год на тиждень, резервний час – 5 год)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Вступ
|
1
|
Діагностична
|
2
|
Функції, їхні властивості і графіки
|
22
|
1
|
3
|
Тригонометричні функції
|
22
|
1
|
4
|
Резерв часу на повторення
|
6
|
1
|
Геометрія
(51 год. І семестр – 32 год, 2 години на тиждень,
ІІ семестр – 19 год, 1 год на тиждень, резервний час – 6 год)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Вступ
|
1
|
Діагностична
|
2
|
Паралельність прямих і площин у просторі
|
22
|
1
|
3
|
Перпендикулярність прямих і площин у просторі
|
22
|
1
|
4
|
Резерв часу на повторення
|
6
|
1
|
Академічний рівень
Алгебра і початки аналізу
(2 години на тиждень , разом 70 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Функції, рівняння і нерівності
|
12
|
Діагностична
|
2
|
Степенева функція
|
14
|
2
|
3
|
Тригонометричні функції
|
20
|
2
|
4
|
Тригонометричні рівняння і нерівності
|
16
|
1
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
8
|
1
| |
Разом:
|
70
|
Геометрія
(2 години на тиждень , разом 70 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Систематизація та узагальнення фактів і методів планіметрії
|
8
|
Діагностична
|
2
|
Вступ до стереометрії
|
6
| |
3
|
Паралельність прямих і площин у просторі
|
22
|
2
|
4
|
Перпендикулярність прямих і площин у просторі
|
26
|
1
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
8
|
1
| |
Разом:
|
70
|
Профільний рівень
Алгебра і початки аналізу
(5 годин на тиждень , разом 350 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Функції, многочлени,рівняння і нерівності
|
60
|
Діагностична+2
|
2
|
Степенева функція
|
30
|
2
|
3
|
Тригонометричні функції
|
30
|
2
|
4
|
Тригонометричні рівняння і нерівності
|
35
|
2
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
20
|
1
|
Геометрія
(4 години на тиждень , разом 140 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Систематизація та узагальнення фактів і методів планіметрії
|
20
|
Діагностична+1
|
2
|
Вступ до стереометрії
|
10
|
1
|
3
|
Паралельність прямих і площин у просторі
|
30
|
2
|
4
|
Перпендикулярність прямих і площин у просторі
|
35
|
2
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
10
|
1
|
Поглиблений рівень
Алгебра і початки аналізу
(5 годин на тиждень , разом 350 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу з курсу алгебри 8-9 класів
|
20
|
Діагностична
|
2
|
Елементи математичної логіки
|
10
|
1
|
3
|
Степенева функція
|
35
|
2
|
4
|
Тригонометричні функції
|
35
|
2
|
5
|
Тригонометричні рівняння і нерівності
|
35
|
2
|
6
|
Числові послідовності
|
25
|
1
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
15
|
Геометрія
(4 години на тиждень , разом 140 годин)
№ теми
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість контрольних робіт
|
1
|
Систематизація та узагальнення фактів і методів планіметрії
|
28
|
Діагностична+1
|
2
|
Вступ до стереометрії
|
12
|
1
|
3
|
Паралельність прямих і площин у просторі
|
40
|
2
|
4
|
Перпендикулярність прямих і площин у просторі
|
40
|
2
|
Систематизація та узагальнення , резервний час
|
20
|
1
|
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 25-26-27 , вересень, 2010, с.23-28.
2.5 Самостійні роботи з математики учні можуть виконувати в робочих зошитах, в зошитах з друкованою основою, або на окремих аркушах. В разі використання зошитів з друкованою основою для перевірки навчальних досягнень учнів, вчитель повинен зберігати використані варіанти впродовж навчального року (користуватися зошитами з друкованою основою, рекомендованими Міністерством освіти і науки Укаїни).
ІІІ. Кількість і призначення учнівських зошитів
3.1 Для виконання класних і домашних робіт учні повинні мати таку кількість зошитів:
- з математики 5 — 6 класи - два зошити;
- з алгебри 7-9 класи - один зошит;
- з алгебри та початків аналізу 10-11 класи - один зошит;
- з геометрії 7-11класи - один зошит.
3.2 Для контрольних робіт з математики передбачаються окремі зошити, які зберігаються в навчальному закладі до закінчення навчального року. А саме:
- в 7-11 класах — 2 зошити, з них один для контрольних робіт з алгебри (алгебри та початків аналізу) і один для контрольних робіт з геометрії.
3.3 У разі використання зошитів з друкованою основою (рекомендованих МОНУ) для перевірки навчальних досягнень учнів, вчитель повинен зберігати використані варіанти впродовж навчального року.
IV. Порядок ведення зошитів з математики
Усі записи в зошитах учні виконують з дотриманням таких вимог:
4.1 Писати охайно, розбірливим почерком, синьою кульковою ручкою.
4.2 Оформлення титульної сторінки зошита:
Зошит
для робіт з математики (алгебри, алгебри та початків аналізу, геометрії)
учня(учениці)_______ класу
_____________________________
(назва навчального закладу)
Прізвище та ім’я (в родовому відмінку)
Учень підпис виконує власноруч.
4.3 Поля у зощиті мають бути з зовнішньої сторони.
4.4 Вказувати дату виконання роботи:
5-9 класи
Сьоме лютого
Класна робота
10-11 класи
Класна робота
|
11.12.2013
|
4.5 Вказується , де виконується робота (класна чи домашня). Позначається номер вправи, задачі.
4.6 Позначати номер вправи, задачі.
4.7 Між останнім рядком даної письмової роботи та наступною роботою пропускати 4 рядка (клітини) .
4.8 Креслення виконуються олівцем (у випадку необхідності - із застосуванням лінійки та циркуля), а умовні позначення до них підписуються ручкою.
4.9 Невірні написи: літера, число чи знак закреслювати похилою лінією, частину слова, слово, вираз - тонкою горизонтальною лінією; угорі над виправленням надписується необхідна літера, слово, вираз; не виділяти невірні записи дужками. При виправленні не використовувати коректор.
4.10 Ручку відмінного від синього та червоного кольору можна застосовувати за необхідності виділення правила , формул чи інших записів, на які учні повинні звернути особливу увагу.
V. Порядок перевірки письмових робіт учителями
5.1 Зошити учнів, в яких виконуються класні та домашні роботи, перевіряються:
- з математики в 5 та 6 класах – один раз на тиждень у кожного учня (кількість перевірених робіт – не менше однієї на вибір вчителя);
- в 7-9 класах — один раз на два тижні у кожного учня (кількість перевірених робіт – не менше двох на вибір вчителя);
- в 10-11 класах — один раз на місяць у кожного учня (кількість перевірених робіт – не менше двох на вибір вчителя).
Вчителі не повинні обмежуватись лише власною перевіркою виконання учнівських робіт, а мають практикувати самоперевірку, взаємоперевірку, формуючи тим самим в учнів потребу здійснювати самоконтроль.
Вчитель також може перевіряти частину письмової роботи (задачу, вправу, побудову графіка тощо).
Оцінка за ведення зошитів з математики виставляється до класного журналу наприкінці вивчення кожної теми (запис у зошиті має бути таким : «зошит 10» або «зош. 10»).
До уваги береться наявність і правильність виконання класних і домашніх робіт, оцінки за поточну перевірку зошитів, охайність ведення зошитів, дотримання орфографічного режиму (при цьому слід словами написати лаконічно основне зауваження до ведення зощита).
5.2 Всі види контрольних робіт з математики перевіряються у всіх учнів.
5.3 Перевірка контрольних робіт учителем здійснюється в термін до наступного уроку.
5.4 У роботах, що перевіряються,вчитель позначає і виправляє допущені помилки, керуючись наступним:
- при перевірці вчитель підкреслює граматичні помилки, пояснення до задачі, якщо воно в деякій мірі невірне, або якщо пояснення необхідне, а воно відсутнє - пише зауваження (наприклад «де пояснення?»);
- при перевірці вчитель виправляє допущену помилку, що привела до невірної відповіді; далі підкреслює чи записує правильний розв'язок;
- підкреслення і виправлення помилок здійснюється вчителем лише червоною кульковою ручкою;
- при виставленні балу за роботу вчитель керується критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів відповідно до наказу МОН України №329 від 13.04.2011р. «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти».
5.5 При перевірці робіт доцільно використовувати систему "плюс-мінус", яка дозволяє більш об'єктивно оцінювати результати виконання завдань. Зокрема:
- "+" (плюс) ставиться за правильно розв'язане завдання, яке містить необхідні обгрунтування;
- "±" (плюс-мінус) ставиться, якщо хід розв'язування завдання правильний, але допущено помилки логічного характеру чи в обчисленнях, що привело до неправильної відповіді або розв'язок неповний чи недостатньо обгрунтований;
- "∓" (мінус-плюс) ставиться, коли учень не закінчив розв'язок, тобто не отримав відповіді, але в розв'язку наблизився досить близько до неї, виконавши не менше половини логічних кроків;
- "-" (мінус) ставиться у випадку, коли учень тільки розпочав розв'язування завдання, в тому числі зробив малюнок, записав окремі фрагменти розв'язку.
Примітка:
- якщо завдання розраховане на 4 бала, то:
- біля позначки "+" ставимо 4 б,
- біля позначки "±" ставимо 3 б,
- біля позначки "∓" ставимо 2 б,
- біля позначки "-" ставимо 1 б;
- якщо завдання розраховане на 2 бала, то відповідно 2б, 1,5б, 1б, 0,5б;
- якщо завдання розраховане на 3 бала, то відповідно 3б, 2б, 1,5б, 1б, або 0,5 б;
- якщо завдання тестове, то 1б, або 0б.
5.6 Усі контрольні роботи вчитель обов'язково оцінює і виставляє відповідні бали до класного журналу . За самостійні поточні письмові роботи оцінка може виставлятися до журналу не всім учням.
5.7 За класні і домашні письмові роботи в журнал виставляються бали на вибір вчителя (за умови, що робота містить завдання всіх рівнів) і є можливість оцінити роботу максимум 12-ти балами. Можливо оцінити одне з завдань, при цьому слід зазначити, що завдання виконано, наприклад, на 6 балів з 9 можливих.
5.8 Після перевірки письмових робіт (контрольних робіт з різнорівневими завданнями, контрольних робіт у тестовій формі, комбінованих контрольних робіт) в зошитах для контрольних робіт проводиться корекційна робота.
5.9 Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних (контрольних) робіт визначається загально - шкільним графіком, складеним заступником директора навчального закладу за погодженням із вчителями.
5.10 Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а впродовж тижня - не більше ніж з трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному класі необхідно передбачати їх рівномірний розподіл впродовж усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру, навчального року.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Лист Міністерства освіти і науки України «Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів». №1/9-253 від 22.05.2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/files/normative/2015-08-11/3998/lmon-253.pdf.
- Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у п’ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів. Додаток 1 до листа МОН № 1/9-368 від 24.05.13 [Електронний ресурс]. – Режим доступу. - http://old.mon.gov.ua/files/normative/2013-05-27/1592/lmon_1_9-368.doc.
- Лист Міністерства освіти і науки України «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі» № 1/9-368 від 24.05.13 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/files/normative/ 2013-05-27/1592/lmon_1_9-368.doc.
- Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» №1392 від 23.11.2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.
- Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» №329 від 13.04.2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438.
- Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2010/2011 навчальному році: географія, економіка, математика, інформатика, фізика, хімія, біологія, фізична культура, захист Вітчизни, трудове навчання, креслення, основи здоров'я // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2010. – № 25-26-27. – С. 3-81 (23-28).
- Прокопенко Н. Інструктивно-методичний лист про вивчення математики у 2008-2009 навчальному році / Н. Прокопенко – Математика в школі. – 2008. – №7-8. – С. 3-19 (5).
- Особливості організації навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2008/2009 навчальному році // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2008. – № 19-20-21. – С. 9-31 (26-27).
Немає коментарів:
Дописати коментар